Närvarande: Maria Andersson, Elisabeth Billholm, Kristian Eliasson, Sten Falk, Per Johnson, Veronica Isacson, Gun-Britt Korsell, Per Korsell, Roger Kårebratt, Hasse Lundqvist, Gerd Mellhage, Roger Ramstedt, Micael Wiklund (delvis)
1. Mötet förklarades öppnat av styrelsens ordförande Elisabeth Billholm.
2. Mötet ansåg att dagordningen kunde godkännas.
3. Som ordförande för mötet valdes Elisabeth Billholm.
4. Som sekreterare för mötet valdes Gerd Mellhage.
5. Som protokolljusterare tillika rösträknare valdes Sten Falk och Roger Kårebratt.
6. Mötet ansåg att medlemsmötet var i behörig ordning utlyst (14 dagar enligt stadgarna).
7. Fartdämpande åtgärder:
Mötet diskuterade effekten av vägbulor. Några ansåg att det inte gav någon effekt, tvärtom inbjöd det till att köra fortare mellan guppen. Andra ansåg att gupp har en fartreducerande effekt och att det därmed ökar trafiksäkerheten för de som färdas eller uppehåller sig på vägen. Typ av bulor ansågs också göra skillnad på bilförares beteende. Den hittills provade typen ansågs vara obehaglig och irriterande att köra över. Placeringen av bulor diskuterades. De tidigare vägbulorna var placerade på raksträckor enligt gällande anvisningar. Före/efter backar, backkrön, kurvor är av olika skäl inte lämpliga för placering av gupp. Ett komplement här kan vara att limma vita färgband som upplevs som en ojämnhet vid överkörning och därmed ge viss fartdämpningseffekt. Synpunkter ang effekten av att måla 30-km märkning på vägbanan, lika tidigare, diskuterades. Några ansåg att det inte har effekt, några menade att det blir en påminnelse om 30-skylten vid infarten.
Mötet diskuterade också huruvida beslutet om att införa fartdämpning gällde eller inte och därför beslöts att dels rösta för/emot och dels vilken typ av dämpning (om majoriteten var för).
Vid omröstning via handuppräckning och majoritetsbeslut (en rösträtt per fastighet enligt huvudtalsmetoden, samt som ombud företräda 1 medlem) utgjorde resultatet följade:
För vägbulor – åtta (8) röster. Mot vägbulor – tre (3) röster.
Typ av vägbulor; Befintlig – noll (0) röster. Ny (asfalterad) åtta (8) röster.
Styrelsen har kontaktat Sandahls Grus & Asfalt AB, vilka gjort vägbeläggningen 2009 och fått prisuppgift om 4.000 kr/asfalterad vägbula. Mått: höjd 10 cm, längd 2 meter, bredd - vägens. Sidomarkeringar återanvänds. (Standardpris inkl sidomarkeringar är 6.500 kr/asfaltsbula)
Det antal om tre (3) st fartdämpande bulor som beslutades 2009 ansågs ligga fast och vid behov av fler bulor skulle nytt möte utlysas alternativt frågan tas upp på årsmötet 2011.
Styrelsen går en ny syn och gör en eventuell modifiering av placering av de tre (3) vägbulor som mötet beslutade om.
Styrelsens ambition är att arbeta för ökad trafiksäkerhet. Det är vuxnas ansvar att visa omdöme och ha uppmärksamhet på dem som färdas och uppehåller sig på och kring vägen.
8. Övriga frågor:
Synpunkter på att det fortfarande finns häckar och buskar som växer för nära vägbanan och därmed försvårar sikten ansågs behöva påpekas för berörda fastighetsägare. Frågan om vägområdets utsträckning och därmed vägföreningens ansvar diskuterades. I gamla vägområden lika S-D är ofta tomtgränsen närmare vägbanan än i nyanlagda områden. Enligt REV har dock styrelsen till uppgift att ombesörja erforderlig väghållning inom vägområdet, vilket inkluderar diken till dikens bakkant samt en fri höjd av 4,6 m. Ägare skall ges möjlighet att själv röja. Om så inte sker får väghållaren låta utföra åtgärden på föreningens kostnad.
Uppkomna sprickor längs vissa sträckor på vägen till följd av den långa och kalla vintern – kommer att lagas med klistring av Sandahls. Pris: 18 kr/ löpmeter. Enligt Vägverket är de flesta vägar mer eller mindre drabbade av den ovanligt utdragna vintern med skador i olika grad som följd. Efter tjällossningen kunde märkas att sprickbildningen gick tillbaka något.
Skyltarna om tjällossning och begränsat axeltryck är nedtagna. Önskemål från medlem om permanent begränsning av axeltryck för fordon - hänvisade styrelsen till att inlämna motion inför nästa årsmöte.
På frågan om hastighetsbegränsningen gäller för del av vägen informerade styrelsen att ny ansökan ska skickas till länsstyrelsen för att tidigare uppgifter inte dokumenterats korrekt av myndigheten och att man nu har felaktig uppgift i registret. Man beklagade detta men ansåg sig behöva en ny ansökan för hela vägsträckan.
Med anledning av att en medlem fått uppdrag från flera frånvarande fastighetsägare att rösta och att närvarande medlem endast kan vara ombud för en (1) frånvarande medlem enl stadgarna – föreslogs att information och enkel mall för hur man ska överlämna sin rösträtt ska läggas in på hemsidan.
Medlem efterlyste vägskylt med vägens namn – av samma typ som Sannå Dalastigen har- att placeras vid Sannå Dalavägens infart. Styrelsen tar reda på hur man går till väga och kostnad.
Medlem ifrågasatte återigen massorna som placerats på annan medlems mark och påpekade mängden transporter. Styrelsen arbetar med denna fråga.
9. Mötesprotokollet kommer att hållas tillgängligt inom 14 dagar på föreningens anslagstavla samt på hemsidan, www.sannadala.se.
10. Ordföranden förklarade mötet avslutat.
Vid protokollet: Justeringsman: Justeringsman:
__________________ _________________ _________________
Gerd Mellhage Sten Falk Roger Kårebratt